Let op! Is een e bike goedkoop toch duurkoop?

Goedkoop is duurkoop. Dat hebben we vroeger zo geleerd. Toch zijn er volop producten die niet duur maar wel gewoon goed zijn. Vaak betaal je meer voor een merknaam en reclame dan voor kwaliteit. Maar dit betekent niet dat alle goedkope producten ook automatisch beter zijn. Kan een e bike die goedkoop is toch goed zijn? Het antwoord is niet zo zwart-wit te stellen, op deze pagina leggen we uit waarom.

Elektrische fietsen

Fiets

Een fiets met een elektrische trapondersteuning. Het is een eenvoudig concept, toch komen er behoorlijk wat zaken bij kijken in het ontwerp van een goede e bike. Dat geldt voor de standaard modellen met twee wielen maar ook voor de elektrische driewielers. Hier zijn een aantal cruciale punten waarop je kunt bepalen of een e bike goedkoop of duurkoop is:

  • Het frame: Tenzij je zwaar bent, of heel slordig met de fiets omgaat, zal het frame wel in orde zijn. Je kunt wel rekening houden met een lage instap. Bij e bikes betreft het vaak unisex modellen voor zowel dames als heren. Dat maakt opstappen een stuk eenvoudiger dan met een middenstang, die bij moderne fietsen geen extra stabiliteit meer biedt.
  • De wielmaat: De meeste elektrische fietsen zijn voorzien van 28” banden, er zijn ook wel 26” modellen maar die zijn in de minderheid. Wederom; dankzij de lage instap kunnen ook kleinere mensen vaak goed overweg met 28” banden die het trappen prettiger maken. Een uitzondering vormen de elektrische driewielers die aan de achterzijde van twee kleinere wielen voorzien zijn. Die modellen blijven zelfs in stilstand overeind staan.
  • De noodzakelijke onderdelen: Dan hebben we het over alle onderdelen die aan het frame vastzitten en vervangen kunnen worden zoals het stuur, de trappers, de wielen, de ketting etc. Zonder deze onderdelen kun je niet fietsen. Hier blijkt helaas al snel dat bij een e bike goedkoop duurkoop kan zijn, want dit zijn vaak de zwakkere delen van goedkope fietsen. De materialen zijn minder duurzaam, wat je met name merkt bij fietsen die buiten gestald worden.
  • De remmen: Er zijn verschillende opties in verkrijgbaar zoals remblokjes of trommelremmen. Hierbij staat beter doorgaans ook voor duurder. Standaard remblokjes werken zeker, maar presteren wel iets minder bij regen.
  • De versnellingen: Meer is niet altijd beter. Koop liever een goedkopere klasse fiets met minder versnellingen dan met meer. Alleen bij de luxere modellen werken tientallen versnellingen soepel.
  • De losse onderdelen: Dan bedoelen we zaken als de verlichting, de bel, de trappers en andere vervangbare zaken. Ook hier geldt dat je bij goedkopere e bikes flink inlevert op de kwaliteit. Bij veelvuldig gebruik zul je dit zeker merken.

De elektrische aandrijving

Vervoer

We hebben nog één belangrijk deel niet besproken, en dat is uiteraard de elektrische motor. Bij een e bike die goedkoop is zal de accu van een mindere kwaliteit zijn. Denk aan minder oplaadcycli, een geheugeneffect of een heel zware accu. De duurdere modellen zijn vaak voorzien van betere én lichtere accu’s wat in praktijk de meerprijs zeker waard kan zijn. Ook kan de motor bij het voorwiel, achterwiel of in het midden geplaatst zijn. Daarbij zijn voor alle opties plus- en minpunten te noemen, in het midden biedt doorgaans de beste prestaties, maar wel voor de hoogste prijs. Er zijn ook opties zoals loopondersteuning, dan kun je wandelen met de fiets met elektrische ondersteuning.

Dus … is een e bike goedkoop altijd duurkoop?

Let op met de goedkoopste modellen, er is een reden waarom deze fietsen zo goedkoop zijn. In het hoogste segment betaal je met name voor extra comfort zoals een verende voorvork of een lichtgewicht accu met een hoge actieradius. Online kun je de beste deals vinden, zo biedt Dutchebike betaalbare middenklasse e bikes en zelfs elektrische driewielers voor volwassen die toch een goede kwaliteit bieden, of kies voor wat luxere Puch modellen met extra opties. Let vooral op met aanbiedingen in foldertjes van winkels waar je normaal gesproken dergelijke producten niet zou verwachten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *